Publisert 8. mai 2020 av Knut Haarvik
(Sist endret 11. mai 2020)
På tross av utfordringer med koronasmitte leverte luftambulansetjenestens fly og helikoptre høy beredskap i april.
- Babcock Scandinavian AirAmbulance AS leverte 98, 45 % beredskap med tjenestens ambulansefly landet sett under ett.
- Norsk Luftambulanse AS leverte 99,19 % beredskap med tjenestenes ambulansehelikoptre landet sett under ett.
– Våre to operatører har gjort gode smitteverntiltak og mannskapene strekker seg langt for å holde beredskapen oppe, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF (LAT HF), Øyvind Juell.
Samlet levert beredskap
Når man trekker fra avbrudd i beredskap som er sykehusenes ansvar, samt andre avbrudd operatørene ikke kan påvirke eller holdes ansvarlig for, fremkommer den totale beredskapen hele tjenesten samlet sett leverte i april.*
- Totalt leverte ambulanseflytjenesten 97, 04 % beredskap landet sett under et.
- Totalt leverte ambulansehelikoptertjenesten 98,37 % beredskap landet sett under ett.
Helsevesenet forbereder seg på at smittetoppen kommer i løpet av året. Det er usikkert hvor høy den blir og hvor store utfordringer viruset vil skape.
– Det er betryggende at luftambulansetjenesten nå i starten på koronapandemien har to operatører som begge leverer beredskap på svært høyt nivå, sier Juell.
* Listen under er eksempler på avbrudd i beredskapen operatørselskapene ikke kan påvirke eller lastes for:
- Mangel på helsepersonell (det er sykehusenes ansvar å bemanne tjenestens fartøy med flysykepleiere og leger).
- Koronatiltak som karantene, eller at baser tas av beredskap for sjekk av mannskap og smittevask av fartøy etter mistanke om korona hos pasient m.m.
- Pålagt hvile etter arbeidstidsbestemmelsene i luftfart (duty) og annet.