KRAV TIL LANDINGSPLASSER VED NORSKE SYKEHUS
Luftfartstilsynet utgir nasjonale forskrifter for utforming av landingsplasser.
Se forskrift om utforming av små helikopterplasser (BSL E 3-6)
Luftfartstilsynet har imidlertid i brev til oss av 24. januar 2012(se vedlegg) sagt at kravene vil bli endret i nær fremtid, for å harmonisere med internasjonale regler (ICAO Annex 14). I praksis innebærer dette:
- Uavhengig av om helikoptrene er militære eller sivile må landingsplassen ha fast dekke tilsvarende 1 x D-verdi av det største helikopteret som skal trafikkere plassen
- I tillegg til dette må det være et sikkerhetsområde utenfor dette som utgjør ytterligere 1 x D-verdi, men dette område kan være gress, luft (dvs hinderfritt)
Det største ambulansehelikopteret i dag er AW139, med D-verdi 16,67 meter (D-verdi er avstand fra rotor foran til halerotor bak, når rotorene går).
Det største aktuelle nye redningshelikopteret er AW101, med D-verdi på 22,8 meter. Til informasjon har Sea King D-verdi på ca 22,0 meter.
Et nasjonalt landingsplassprosjekt vil bli ferdigstilt i løpet av dette året. Følgende tilrådninger er gitt, og vil med stor sannsynlighet bli tatt med i sluttrapporten:
- Alle sykehus med landingsplass må dimensjonere for det største aktuelle redningshelikopteret, dvs en landingsplass med fast dekke på 22,8 meter i diameter. Utenfor dette området må det være et sikkerhetsområde (hinderfritt), som gjør at totalt område på landingsplassen har en diameter på minimum 45,6 meter.
- Videre må det faste dekket tåle vekten av 16 tonn (vekt av det tyngste aktuelle redningshelikopteret, AW101).
- Dersom plassen er elevert (ikke bakkenivå) ønsker Forsvaret at det faste dekket utgjør 1,25 x D-verdi av dimensjonerende helikopter. Dette kravet vil vi sannsynligvis ta med i vår anbefaling.
Oppsummert:
- Det er viktig å komme i tidlig dialog med Luftfartstilsynet, som gir konsesjon og teknisk/operativ godkjenning.
- Ta høyde for en landingsplass med fast dekke, diameter 23 meter. Utenfor dette må det i tillegg være et sikkerhetsområde, slik at totalt område får en diameter på ca 46 meter.
- Eleverte landingsplasser bør ha fast dekke som har en diameter på 28,5 meter
- Ved planlegging må det tas høyde for eksosproblematikk (stort problem ved flere sykehus), og øvrige operative krav.
- Ta kontakt med oss i Luftambulansetjenesten dersom det er ønskelig med ytterligere informasjon.