Fly og helikopter

Fartøyene våre

Luftambulansetjenesten består av både fly og helikopter.




​Cessna C680A Latitude

Cessna C680A Latitude er et jetfly for mellomdistanse flygning. Det flyr raskere, har lengre rekkevidde og kan ta vesentlig mer last enn tjenestens propellfly, Beech 250. 

Cessna Latitude
Flyet er det første i sitt slag som er innredet som ambulansefly. Det kan lande på rullebaner fra 1199 meter og oppover og er spesielt egent til å transportere pasienter med behov for å ha med plasskrevende medisinsk utstyr og flere behandlere. Egenskapene gjør at det raskt når hele landet inkludert Svalbard. Flyet har Gardemoen og Tromsø som hjemmebase.

Luftambulansetjenesten HF har stilt krav til flysikkerhetsfremmende utstyr og bemanning som overgår luftfartsmyndighetsåplagte krav for flytyper av tilsværende størrelse. I denne sammenheng kan nevnes: Bemanning med to flygere samt spesialsykepleier, anti kollisjons system (ACAS II), avansert varslinssystem for kollisjonsfare med terreng eller andre hindringer på bakken (EGPWS) og Flight Data Recorder (såkalt sort boks). Flyet har i tillegg et moderne og avansert satellittbasert navigasjonssystem, avansert autopilot, værradar samt moderne instrumentering (såkalt glasscockpit) og elektroniske kart. 
Et godt og sikkerhetsfremmende utstyrsnivå i flyene i kombinasjon med strenge erfarings - og treningskrav til pilotene bidrar til en sikker tjeneste i et utfordrende operasjonsområde.

Fakta om Cessna C680A Latitude:
Besetning: minimum to piloter og en flysykepleier
Antall båreplasser: 2
Antall sitteplasser i kabin utenom båreplasser: 4
Maks flyhøyde: 45 000 fot (FL450)
Maks rekkevidde 5300 km
Hastighet: 850 km/t
Motorkraft: 2 x 2700 kg skyvekraft
Maks vekt 13970 kg
 

Beech B250 King Air​

Flytypen brukes ved basene Kirkenes, Alta, Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen. 
Beech 250
Luftambulansetjenesten HF har stilt krav til flysikkerhetsfremmende utstyr og bemanning som overgår luftfartsmyndighetsåplagte krav for flytyper av tilsværende størrelse. I denne sammenheng kan nevnes: Bemanning med to flygere samt spesialsykepleier, anti kollisjons system (ACAS II), avansert varslinssystem for kollisjonsfare med terreng eller andre hindringer på bakken (EGPWS) og Flight Data Recorder (såkalt sort boks). 

Flyet har i tillegg et moderne og avansert satellittbasert navigasjonssystem, avansert autopilot, værradar samt moderne instrumentering (såkalt glasscockpit) og elektroniske kart. Et godt og sikkerhetsfremmende utstyrsnivå i flyene i kombinasjon med strenge erfarings - og treningskrav til pilotene bidrar til en sikker tjeneste i et utfordrende operasjonsområde.

Fakta om Beech B250 King Air
Besetning: minimum 2 piloter og 1 flysykepleier
Antall båreplasser: 2
Antall sitteplasser i kabin utenom båreplasser: 2
Maks flyhøyde: 35 000 fot (FL350)
Maks rekkevidde 2700 km
Hastighet: 560 km/t
Motorkraft: 2 x 850 hk
Maks vekt 5700 kg

 

​AW 139​​​

Leonardo AW139 er et medium stort to motors helikopter som kombinerer fordelene med utprøvd teknologi og alt innen siste generasjons system integrasjon.

AW 139

Dimensjonene på kabinen på AW139 gjør den til det til et godt valg for ambulansetransport. Det flate kabingulvet og himling gjør denne maskinen fleksibel til å innrede/rekonfigurere maskinen etter behov. 

Helikoptret er til daglig utstyrt med 2 bårer og kan innredes med inntil 6 bårer.

Fakta om AW 139
Fabrikant: Leonardo
Lengde rotor i gang (D-verdi): 16,66 m
Marsjfart: 270 km/t
Maks avgangsvekt: 6800 kg
Besetning: 4 personer
Båreplasser: 2
Størrelse på landingsplass: 20 m x 20 m

H145 (Airbus)

H145
Fabrikant: Airbus
Lengde rotor i gang (D-verdi): 13,64 m
Marsjfart: 230 km/t
Maks avgangsvekt: 3700 kg
Besetning: 3 personer
Båreplasser: 2
Størrelse på landingsplass: 15 m x 15 m

H135 (Airbus)

H135
​Fabrikant: Airbus
Lengde rotor i gang (D-verdi): 12,26 m
Marsjfart: 230 km/t
Maks avgangsvekt: 2980 kg
Besetning: 3 personer
Båreplasser: 2
Størrelse på landingsplass: 15 m x 15 m








 ​




Fant du det du lette etter?