Nasjonal standard for flysykepleiere 2021
Nasjonal standard for redningsmenn 2019
Nasjonal standard for luftambulanseleger (helikopter) 2013
Nasjonal standard for helsepersonell som
transporterer syke nyfødte i luftambulansetjenesten (2016)
Krav til leger og sykepleiere
Ambulanse- og redningshelikoptrene er bemannet med anestesilege.
Ambulanseflyene er bemannet med anestesi- eller intensivsykepleiere. Ved flybasene Tromsø, Bodø, Ålesund og Gardermoen er det i tillegg anestesilege i bakvakt, som deltar i oppdrag ved behov. Sysselmannens helikopter på Svalbard bemannes av lege og sykepleier fra Longyearbyen Sykehus ved behov.
Det medisinske ansvaret for luftambulansetjenesten ligger hos de helseforetak/sykehus som har base, og dette er arbeidsgivere for legene og sykepleierne i tjenesten. Luftambulansetjeneste inngår i turnus og innebærer normalt rotasjon med arbeid i sykehuset. St. Olavs Hospital og Sykehuset Innlandet har avtale med Norsk Luftambulanse AS for legebemanning ved henholdsvis redningshelikopteret på Ørland og ambulansehelikopteret på Dombås.
Krav:
Forskrift om krav til akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus (2005) har følgende bestemmelse i § 17 (Bemanning og helsefaglig kompetanse):
"Ambulansehelikopter og redningshelikopter som benyttes i ambulansetjeneste skal være bemannet med lege med akuttmedisinsk kompetanse. I tillegg til lege skal fartøyet bemannes med ambulansearbeider eller sykepleier med redningsteknisk kompetanse. Ambulansefly skal være bemannet med intensiv- eller anestesisykepleier. I tillegg skal det etableres beredskap for lege eller annen bemanning ved oppdrag der dette er nødvendig".
Se for øvrig nasjonal standarder over.
Krav til helikopterflygere
Alle pilotene er ansatt i Norsk Luftambulanse AS og må tilfredsstille de krav som de stiller. Vi har gjennom kontraktene stilt en del ekstra/tilleggskrav. Generelt kan det sies at det kreves mye erfaring som helikopterflyger før man er aktuell til jobb i luftambulansetjenesten. Selskapene rekrutterer både militære og sivile flygere.
Følgende krav er stilt til flygere gjennom kontrakt med oss:
- Trafikkflygersertifikat CPL for helikopter (CPL-H) og gyldig instrumentbevis (IR.H)
- 2000 timers flytid på helikopter, herav minst 1000 timer på turbinhelikopter
- 1000 timer som fartøysjef på helikopter
- 1000 timer erfaring (helikopter) fra operasjoner som er relevante for luftambulansevirksomheten. Operatøren skal dokumentere dette
- 200 timer nattflyging helikopter
- 100 timer instrument helikopter
- 50 timer NVG helikopter
- Gjennomført selskapets utsjekks- og treningsprogram for underhengende operasjoner/ evt. heisoperasjoner
Krav til flygere i ambulansefly
Alle pilotene er ansatt i Avincis Aviation Norway AS og må tilfredsstille de krav som selskapet stiller.
Vi har gjennom kontraktene stilt en del ekstra/tilleggskrav. Generelt kan det sies at det kreves mye erfaring som flyger før man er aktuell til jobb i luftambulansetjenesten. Selskapene rekrutterer både sivile og militære flygere. Normalt ansettes flygerne i ambulanseflytjenesten som styrmenn for deretter å opparbeide seg erfaring og ansiennitet i tjenesten for videre utsjekk til kaptein.
Følgende krav er stilt til flygere gjennom kontrakt med oss:
Fartøysjefen skal tilfredsstille følgende kvalifikasjoner:
- Gyldig ATPL (A)/CPL (A)
- IR(A) rating
- ME(A) rating
- MCC kurs
- Gyldig Klasse 1 legeattest
- Minimum 2500 timer total flytid, hvorav minimum 2000 på fixed wing
- Minimum 800 timer som fartøysjef
- Minimum 400 timer på aktuell flytype
- Erfaring fra nattflyging på kortbanenettet sommer – og vintersesong, herunder minimum 100 landinger nattetid på kortbane. Dette kan også skaffes hos opertør etter ansettelse.
- Kunne kommunisere på engelsk og norsk (svensk eller dansk kan godkjennes i stedet for norsk).
Styrmann skal tilfredsstille følgende kvalifikasjoner:
- Gyldig CPL(A) eller ATPL(A)
- IR(A) rating
- ME(A) rating
- 800 timer total flytid, hvorav minst 500 på fixed wing
- MCC kurs
- Bestått ATPL teori
- Gyldig Klasse 1 legeattest
- Kunne kommunisere på engelsk og norsk (svensk eller dansk kan godkjennes i stedet for norsk).