All bestilling og utkalling av luftambulanse går igjennom sykehusenes AMK-sentraler.
Det er altså 113 som er veien inn til oss også.
Dersom du trenger transport er det en medisisk vurdering som gjøres for å avgjøre hvilken type transport det er snakk om: Luft-, bil- eller båtambulanse.
Helikopter
Ved helikopterbasene er det luftambulanseleger i vakt som avgjør om pasientenes tilstand krever bruk av luftambulanse.
I samråd med pilot og redningsmann bestemmer de om, når og hvordan oppdragene skal løses.
Fly
Ambulanseflyene styres av tre AMK sentraler, i Tromsø, Lørenskog og Ålesund, det kalles Medisinsk Koordinering Ambulansefly (MKA)
Leger og sykepleiere i vakt prioriter hvilke oppdrag som skal flys ut fra pasientenes medisinske behov.
Akutte oppdrag har alltid første prioritet.
Alle flyoppdrag planlegges i samråd med flyenes piloter, sykepleier om bord og tjenestens flykoordineringssentral (FKS) i Tromsø.
Vi har avtale med Avincis Aviation Norway AS om å fly våre ti fly stasjonert på 7 baser.
Samfunnsnytten
Tidlig og avansert medisisk bistand reduserer samfunnets helsekostnader. Dette får vi igjen for de omlag 1,3 millarder som puttes inn i tjenesten:
- Vi berger liv i de mest tidskritiske situasjonene.
- Vi effektiviserer sykehusene ved å flytte pasientene raskt og effektiv til riktig sykehus og dermed avlaster de store nasjonale og regionale sykehusene
- Rask behandling ved alvorlige skader bevarer arbeidsevne og livskvalitet
- Vi reduserer antall liggedøgn, tidlig og rett behandling fører til kortere behandlingstid
Den avgjørende forskjellen på kostnadene (eller samfunnsbesparelsen) var om pasienten endte opp som ufør eller kom tilbake i jobb
NOU 2015: 17 Først og fremst